Cieľom etickej výchovy je vychovávať osobnosť s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou, v ktorej úcta k človeku a k prírode, spolupráca, empatia a prosociálnosť zaujímajú významné miesto.
Vzdelávanie žiakov v tomto predmete smeruje k utváraniu a rozvíjaniu schopností a spôsobilostí žiakov a vedie ich k:
- sebaúcte, k autonómnemu cíteniu a mysleniu
- hodnoteniu, zaujímaniu stanovísk, rozlišovaniu dobra a zla
- spoznávaniu efektívnej komunikácie, dôvodov a prvkov sociálneho správania primeraného veku
- spoznávaniu zásad dobrých medziľudských vzťahov
- zvnútorňovaniu prosociálnych hodnôt, postojov a sociálnych noriem
- rozvíjaniu sociálnych zručností
- prijímaniu osobných rozhodnutí vo vzťahu k iným konfesiám a náboženstvám, k svetonázorom a ideológiám
- podpore pochopenia tolerancie voči rozhodnutiam druhých.
Do procesuálnej stránky EV patrí výchovný štýl, ktorý je charakterizovaný vytvorením špecifického partnerského vzťahu učiteľa k žiakom, založeného na dobroprajnosti, ale aj náročnosti a dôslednosti .