Hudobná výchova je spoločenský, organizovaný, cieľavedomý proces hudobného rozvoja jedinca a je rozhodujúca pri odovzdávaní a sprostredkovaní hudby novým generáciám, pričom zohráva dôležitú úlohu aj ako jedna z foriem realizácie tvorivosti každého človeka.
Na primárnom stupni vzdelávania sa prirodzene a plynule nadväzuje na posilňovanie vrodených a prirodzených predpokladoch detí a ich sklonov k hravosti, spontánnosti, na ich schopnosť celostného vnímania obrazov a modelov okolitého sveta. Tento predmet je súčasťou vzdelávacieho okruhu Umenie a kultúra.
Hudobná výchova má v prvých ročníkoch primárneho vzdelávania mať prevahu v hudobných prejavoch: vokálno-intonačných, hudobno-pohybových, inštrumentálnych (interpretačné a tvorivé), podporené percepčnými a hudobno-dramatickými činnosťami. Každá hudobná činnosť má byť zmysluplná, zameraná na splniteľnosť, stimuláciu najschopnejších, povzbudzovanie menej nadaných a podporovanie najslabších žiakov.
Tento výchovný predmet pomáha rozvíjať citový svet žiakov v otvorenej atmosfére radosti a lásky formou partnerského dialógu učiteľa so žiakom – bez memorovania , autoritátorstva a tlaku na hromadné vedomosti.
Cieľom predmetu hudobná výchova na 1. stupni ZŠ je nadviazať na predchádzajúce činnosti a postupne pridávať hudobné experimentovanie ako spôsob poznávania hudby a jej zákonitostí.
Tento cieľ je dosiahnuteľný prostredníctvom poznania a precítenej interpretácie ľudových piesní, pochopením úlohy ľudovej piesne v živote človeka, poznania a interpretácie detských riekaniek, ľudových piesní a počúvaním ich úprav pre detský zbor a klavír.
Cieľom je postupne si osvojiť hudobný materinský jazyk a takto prispieť k formovaniu kultúrnych kompetencií žiakov.
K získavaniu základov národnej identity prispieva tento výchovný predmet prostredníctvom poznávania slovenského zvykoslovia, vlasteneckých piesní, umeleckého spracovania ľudových piesní hudobnými skladateľmi, minulej a súčasnej podoby ľudových piesní.
Cieľom hudobnej výchovy je postupné poznávanie umeleckých artefaktov a ich chápanie ako prirodzenej súčasti života.