Vyučovací predmet náboženská výchova má opodstatnenú úlohu v celistvom ponímaní výchovy v škole, pretože človek je z psychologického a sociologického hľadiska prirodzene bytosť náboženská, má potrebu smerovať k tomu, čo ho presahuje.
Vyučovací predmet sa zameriava na pozitívne ovplyvnenie hodnotovej orientácie žiakov tak, aby sa z nich stali slušní ľudia s vysokým morálnym kreditom, ktorých hodnotová orientácia bude prínosom pre ich osobný a rodinný život i pre život spoločnosti. Náboženská výchova je výchovou k zodpovednosti voči sebe, voči iným jednotlivcom i celej spoločnosti. Učí žiakov kriticky myslieť, nenechať sa manipulovať, rozumieť sebe, iným ľuďom a svetu, v ktorom žijú.
Výučba predmetu zároveň nadväzuje na ďalšie spoločenskovedné predmety, umožňuje žiakom ozrejmiť si morálny pohľad na mnohé témy otvorenej spoločenskej diskusie. Učí žiakov rozlišovať medzi tým, čo je akceptované spoločnosťou, a tým, čo je skutočne morálnym dobrom pre jednotlivca i pre celú spoločnosť.
Predmet náboženská výchova sa podstatne líši od iných predmetov. Podľa Katechetického direktória je obsahom a predmetom katechézy Božie zjavenie, podané tak, aby sa deti skrze Krista obrátili k Bohu a aby ich život prežiarilo svetlo viery.
Vyučovanie a výchova vychádza z osnov, schválených Konferenciou biskupov Slovenska, kde cieľom náboženskej výchovy je hlbšie poznanie Božieho zjavenia, tradície, kresťanských mravných noriem a formovanie kresťanského životného štýlu.
Vzdelávacím cieľom náboženskej výchovy na I. stupni ZŠ je podanie základných právd viery, kresťanská orientácia, pochopenie významu sviatostí a liturgie. Vedomostná stránka má spontánne prejsť do výchovného procesu dieťaťa, kde sa postupne buduje a rozvíja jeho kresťanský životný postoj.